دانستنی هایی راجع به سیستم انتقال نیرو

دانستنی هایی راجع به سیستم انتقال نیرو

تاریخ انتشار: نظرات: 0


دنده ماشین و همه نکاتی که باید راجع به جعبه دنده !

دنده ماشین یکی از اجزاء خودرو است که با نام هایی چون جعبه دنده یا گیربکس نیز شناخته می شود. این قطعه از عناصر اصلی انتقال نیرو در خودرو به شمار می رود و مانند کلاچ ، نیرو را به چرخ ها انتقال می دهد. در این مقاله توربومگ ، نحوه عملکرد دنده ماشین و اجزای آن را بررسی می کنیم و به نکاتی می پردازیم که به نوعی با این سیستم ارتباط دارد.

سیستم جعبه دنده چگونه کار می کند؟

چرخ دنده ها قطعاتی دندانه دار هستند که بخش های اصلی سیستم دنده ماشین را تشکیل می دهند. در مرکز چرخ دنده ها ، سوراخ هایی با اندازه های متفاوت وجود دارد که محور در آن ها جای می گیرد. وجود این سیستم ، نشان دهنده توان چرخ دنده ها برای تغییر جهت گشتاور است. این چرخ دنده ها علاوه بر انتقال نیرو ، امکان کنترل گشتاور را فراهم می کنند. نکته مهم در مورد این سیستم این است که قطر چرخ دنده ها متفاوت است و این تفاوت باعث سرعت های مختلف در جعبه دنده می شود.

اجزای دنده ماشین

1- دسته دنده ، آشکارترین بخش دنده است. دسته دنده ، میله ای است که راننده، دنده ماشین را به وسیله آن کنترل می کند. این میله آهنی با حرکت در یک شکل H مانند، عمل تغییر دنده را انجام می دهد.

2- میل ماهک ، میله ای از جنس فلز است که از یک طرف به دسته دنده و از سوی دیگر به ماهک وصل می شود. دسته دنده، میل ماهک را به حرکت می آورد.

3- ماهک قطعه ای است که به انتهای میل ماهک وصل می شود و به شکل نیم دایره است.

4- کشویی دنده موجب ثابت شدن چرخ دنده روی محور از طریق چفت کردن دندانه ها با چرخ دنده هماهنگ کننده می شود.

5- چرخ دنده هماهنگ کننده: با تغییر دنده ماهک بر کشویی، نیرو منتقل می کند و این نیرو به سوی چرخ دنده هماهنگ کننده رانده می شود. چفت شدن دندانه ها محور شماره سه را به حرکت در می آورد.

6- دنده برنجی به دلیل عدم برابری میان سرعت یاتاقان و سرعت دورانی دنده ها تعبیه می شود و باعث می شود دنده کشویی و یاتاقان با هم چفت شوند.

نشانه های خرابی جعبه دنده

این قطعه هنگام خرابی، نشانه هایی از خود بروز می دهد که آشنایی با این آن ها، مانع از خسارات بیشتر به دنده ماشین شما می شود. در ادامه، این نشانه ها را بررسی می کنیم:

1- دنده جا نمی رود؛ در خودروهایی که جعبه دنده مشکل دارد، دنده ماشین در دنده معین جا نمی رود و خودرو، دنده مورد نظر را پس می زند.

2- کلاچ ، شل است و هنگام فشار کلاچ، نمی تواند دیسک را از فلایویل جدا کند و دنده ماشین عوض نمی شود، چرا که هنوز کلاچ درگیر است.

3- وجود سر و صدا هنگام تعویض دنده ها یا حتی هنگامی که دنده ماشین در حالت خلاص است ، نشانه مشکل در جعبه دنده است.

4- روغن ریزی: اگر واسکازین از دنده ماشین به بیرون نشت پیدا کند، نشانه مهمی است که بر وجود مشکل در جعبه دنده دلالت دارد. اگر واسکازین ، تیره باشد یا بوی روغن سوخته بدهد، حتماً برای تغییر آن به مکانیک مراجعه کنید.

5- لرزش خودرو هنگام تعویض دنده ماشین، یکی دیگر از نشانه های بروز مشکل در جعبه دنده خودرو است.

6- شنیدن صدای سایش یا زوزه هنگام تعویض دنده، نشانه این است که دنده ماشین شما به توجه نیاز دارد.

7-آخرین علامت مشکل در این قسمت، تعلل در عملکرد خودرو است، یعنی زمانی که دنده خودرو را جا می زنید، عملکرد موتور متناسب با دنده بالا نمی رود.

آسان وی، فروش اینترنتی دنده ماشین انواع خودرو

شرکت آسان وی فروشنده اینترنتی دنده ماشین انواع خودروهای داخلی و خارجی می باشد که تمامی قطعات با کیفیت و قیمت رقابتی تقدیم حضور مشتریان و همکاران گرامی میکند.

در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با کارشناسان آسان وی در تماس باشید.

02136870484

02166343067

09376561965

02161965

شما میتوانید ازطریق لینک زیردنده ماشین انواع خودرو ها را مشاهده و خریداری نمایید.

https://asanway.com/dandeh