سوزن انژکتور خودرو چیست

سوزن انژکتور خودرو چیست

تاریخ انتشار: نظرات: 0


سوزن انژکتور چیست؟

سوزن انژکتور قطعه ای است که وظیفه ی پاشش سوخت را در داخل موتور خودرو دارد. خودروهای تولید داخل از سال ۱۳۸۰ انژکتوری شدند و دیگر بر روی خودروها سیستم کاربراتور نصب نشد. این تغییرات به قدری همه گیر بود که حتی بر روی خودروهایی مثل پیکان هم انجام شد.

 

 

تاریخچه ی سوزن انژکتور

بین سال های 1950 تا 1960 میلادی کمپانی شورولت اولین نوع سوزن انژکتور مکانیکی را ارائه نمودند.شرکت کرایسلر اولین شرکتی بود که خودرو های انژکتوری را روانه ی بازار کرد.با اختراع ترانزیستور و دیود در سال 1968  میلادی شرکت خودرو سازی فولکس با همکاری بود نمونه ی اولیه ی سوزن انژکتور های امروزی را تولید کردند.

 

 

طرز کار سوزن انژکتور

پمپ بنزین خودرو بصورت ثابت بنزین خودرو را از باک کشیده و با فشار 3.5 بار پشت سوزن انژکتور نگه میدارد.وقتی خودرو روشن میشود سوزن انژکتور مقدار ثابتی بنزین را پاشش میکند و با گاز دادن این مقدار بیشتر میشود.دستور کم و زیاد شدن پاشش سوزن انژکتور را کنترل یونیت خودرو (کامپیوتر خودرو) میدهد. که خود ای سی یو برای فرمان دادن این کار از سنور هایی استفاده میکند که مهم ترین این سنسور ها سنسور اکسیژن ، سنسور دور موتور و سنسور دریچه گاز است.

 

 

اهمیت سوزن انژکتور

سوزن انژکتور جز اصلی ترین و حساس تریت قطعات خودرو است.این قطعه به قدری حساس است که حتی زاویه ی پاشش بنزین، پودر کردن و یا شره کردن بنزین، عکس العمل به موقع و نوع پاشش ان از اهمیت بالایی برخوردار است.سوزن انژکتور های خودرو های امروزی به تعداد سوراخ های پاشش تقسیم بندی میشوند.

 

 

علائم خرابی سوزن انژکتور

کاهش بازدهی خودرو

افزایش مصرف سوخت

افزایش گاز های الاینده

 

کاهش عمر کاتالیزور و سنسور اکسیژن

 

 

برای افزایش عمر سوزن انژکتور چه کارهایی انجام دهیم؟

 

شستشوی به موقع انژکتور ها با دستگاه و مواد مخصوص

تعویض به موقع صافی بنزین

به موقع بنزین زدن (تا جایی که میشود چراغ بنزین روشن نشود چون با روشن شدن چراغ بنزین، سوخت دارای رسوب وارد سوزن انژکتور میشود)

Soozan Injector