فیلتر روغن خودرو چیست

فیلتر روغن خودرو چیست

تاریخ انتشار: نظرات: 0


فیلتر روغن چیست و چه وظیفه ای دارد؟

 وظیفه فیلتر روغن نیز مانند فیلتر هوا این است که باید ناخالصی های روغن موتور و براده های فلزی که از موتور جدا می شوند را بگیرد و مانع ورود آن ها به موتور خودرو شود. بعبارتی دیگر فیلتر روغن ،روغن موتور را از تمام ذرات ناخالصی که برای موتور مضر است، پاکسازی می کند و نقش مهمی در سالم ماندن موتور و نیز پیستون ها و سیلندرها ایفا می کند.


نحوه عملکرد فیلتر روغن در موتور خودرو چگونه است؟

موتور به وسیله پمپ تعبیه شده در آن، روغن را به مخزنی هدایت می‌کند که فیلتر در آن قرار گرفته است. روغن از طریق سوراخ هایی که در بالای آن تعبیه شده وارد فیلتر و بخش پاک کنندگی خواهد شد.در پشت سوارخ‌های متعدد روی فیلتر یک دریچه ایمنی نیز وجود دارد که مانع از ورود آلودگی‌های خارجی می‌شود.این دریچه با فشار روغن کنار رفته و سپس بسته خواهد شد.روغن که از سوراخ‌های بالایی وارد شد، از دریچه ایمنی گذر کرد به قسمت اصلی فیلتر می‌رسد که از جنس سلولوزی یا الیاف مصنوعی است.روغن در این فیلتر‌ها کاملا تمیز و آلودگی احتمالی آنها از بین می‌رود سپس از طریق سوراخ‌های متعدد تعبیه شده در مرکز به استوانه میانی وارد می‌شود. روغن‌های انباشته شده در این قسمت با فشار از قسمت بالایی فیلتر که بخش خروجی نام دارد به سمت موتور حرکت خواهد کرد.

 

ضرر هایی وارده در صورت عدم به موقع تعویض روغن چیست؟

تعویض نکردن به موقع فیلتر روغن می‌تواند باعث جرم گرفتن بحش الیافی آن شود به همین سبب روغن از آن به سختی عبور کرده و کمتر به استوانه مرکزی می رسد. در نتیجه این عمل فشار زیادی به پمپ روغن آمده و احتمال سوختن آن را بیشتر می‌کند. همچنین فشار روغن در چنین شرایطی بیشتر می‌شود و به موتور خودرو  آسیب خواهد رساند.برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور در چنین شرایطی، یک واشر یا سوپاپ اطمینان طراحی شده است که در زمان بالا بودن فشار باز شده و روغن را بدون فیلتر شده به موتور خودرو می‌فرستد. این واشر اگر دچار مشکل شود می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به شما وارد کند.روغن از داخل فیلتر روغن به موتور پمپاژ می شود و اگر کثیف و آلوده باشد نمی تواند روغن را به مقدار کافی و راحت از خود عبور دهد و در دورهای بالا، روغن به موتور نمی رسد و استهلاک موتور در دورهای بالا به شدت بالا می رود و بعد از مدت کوتاهی ضریب کمپرس موتور به دلیل خوردگی پیستون ها کم می شود و در نهایت موتور می سوزد.برخی افراد  در تعویض درست و اصولی فیلتر روغن بی توجهی می کنند. این افراد از فیلتر‌های با کیفیت پایین استفاده میکنند.این کار باعث میشود فیلتر نتواند عمل تصویه را به خوبی انجام دهد و در نتیجه آسیب های جدی به موتور خودرو وارد شود. با تعویض به موقع و استفاده از فیلترهای با کیفیت می توان در هزینه نگهداری و تعمیر موتور صرفه جویی نمود.

 

چه زمانی باید فیلتر روغن تعویض گردد ؟

فیلتر روغن چیست و چه وظیفه ای دارد : بعضی از تعویض روغنی ها پیشنهاد می کنند که هر دوبار روغن ، یکبار فیلتر روغن عوض شود که اشتباه محض است زیرا فیلتر ناخالصی های روغن اول را گرفته و دیگر نمی تواند روغن را تصفیه کند. در ثانی فیلتری که منافذش پر شده دیگر نمی تواند به مقدار کافی روغن را از خود عبور دهد.

 

چه زمانی فیلتر هوا  را جدید جایگزین نماییم؟

تمام فیلترهای هوا،عمر محدودی دارند که بعد از آن باید تعویض و به درستی جایگزین شوند استاندارد تعویض فیلتر هوا بین ۳ تا ۵ هزار کیلومتر می باشد. به کار بردن فیلتر نامرغوب و غیر استاندارد علاوه بر افزایش زیاد مصرف سوخت،می تواند صدمات زیادی را به موتور اتومبیل وارد سازد.

 

مزیت فیلتر هوای تمیز چیست؟

فیلتر هوای تمیز باعث مصرف سوخت کمتر،شتاب بهتر،افزایش عمر موتور و بهبود عملکرد کلی موتور می‌شود. فیلتر هوای تمیز نه تنها باعث ورود هوای تمیز به موتور می‌شود، بلکه مانع از ورود آلودگی به موتور شده که جلوگیری از آسیب رسیدن به آن را در پی دارد.برای هر گالن سوخت، نیاز به ۱۰ هزار گالن هوای تازه و تمیز است تا شاهد چرخه

سوخت کامل باشیم،بنابراین فیلتر هوا از اهمیت بالایی برای انجام این اقدام برخوردار است.با کثیف شدن فیلتر هوا،حجم هوای ورودی به موتور کاهش می‌یابدکه نتیجه آن عدم امکان کارکرد مناسب موتور بوده که مشکلات فراوانی را برای صاحب خودرو به همراه دارد.بررسی و تعویض فیلتر هوابراساس توصیه‌ای که سازنده آن به خریدار می‌کندمهم است که البته اغلب نادیده گرفته می‌شود.

 

ظرفیت فیلتر هوا

به مقدار گرد و غباری که فیلتر می تواند،بعد از پالایش هوا بدون برگرداندن آن به جریان هوای ورودی موتور در خود نگه دارد ظرفیت فیلتر گویند.با پر شدن ظرفیت فیلتر،زمان تعویض آن فرا می رسد.این مقدار در یک منطقه پر گرد و غبار همچون خاورمیانه حدودا ٥٠٠٠ کیلومتر برای فیلترهای کاغذی می باشد.

 

چرا نباید از فیلتر های بی کیفیت استفاده کنیم ؟

فیلتر روغن چیست و چه وظیفه ای دارد :فیلتر های تقلبی که به صورت زیر پله ای و کارگاهی تولید می شوند. کاغذ این فیلترها از نوع بسیار بی کیفیت است که یا روغن را به خوبی از خود عبور نمی دهند یا نمی توانند ناخالصی های بسیار ریز و نانومتری روغن را بگیرند حتی در مواردی،کاغد فیلتر روغن بعد از مدتی کارکرد به دلیل گرما و فشار زیاد روغن،داخل روغن موتور حل می شود و باعث آسیب جدی و سوختن موتور می شود.


Filter Roghan