سرپلوس خودرو چیست

سرپلوس خودرو چیست

تاریخ انتشار: نظرات: 0


پلوس یکی از مهم ترین قطعات در جلو بندی خودرو است. نیروی تولید شده توسط موتور ماشین به جعبه دنده یا همان گیربكس و از آنجا میل گاردان این نیرو را به دیفرانسیل منتقل می نماید. در این میان دیفرانسیل وظیفه تنظیم دور چرخ ها را به عهده دارد و مابین چرخ های عقب و یا جلو ، راست و چپ و در ماشین های دو دیفرانسیل هم در جلو و هم در عقب، قرار دارد. برای این كه نیروی وارد شده به دیفرانسیل به چرخ ها منتقل شود، میله ای از درون دیفرانسیل به چرخ سمت راست و چپ وصل شده كه پلوس نامیده می شود.

همان طور که می دانید در خودروهای دو دیفرانسیل همواره نیاز به انتقال نیرو به چهارچرخ نداریم و در مواقع ضروری می توان با درگیر نمودن دنده، كمك چرخ های جلو را نیز وارد کار کرد.

در خودروهای قدیمی پلوس ها از طریق یک سری ساچمه نیرو را به شفت و پس از آن دوباره از طریق همین ساچمه ها به چرخ منتقل می شد. اما در خودروهای امروزی از طریق یک سه شاخه قوی که درون سر پلوس جای می گیرد نیرو منتقل می کند. این سیستم اطمینان بیشتری نسبت به سیستم های گذشته دارد و ضریب انتقال نیروی بالاتری نیز به همراه دارد. در سیستم جدید در اکثر خودروهای محرک جلوی جدید استفاده شده تا قدرت و گشتاور با ضریب اطمینان بالایی در تمامی شرایط به چرخ منتقل می شود.

با توجه به آنچه گفته شد در حالتی كه خودرو در وضعیت چهار چرخ نیست، نیرو فقط به چرخ های عقب منتقل می گردد، ولی در اثر گردش چرخ های جلو، پلوس به آنها نیز متصل خواهد شد. كه این خود باعث استهلاك بی مورد و مصرف سوخت زیادتر و كاهش سرعت چرخ ها و ماشین می شود.

SarPolos