مقایسه دنا و دنا پلاس و دنا توربوشارژ

مقایسه دنا و دنا پلاس و دنا توربوشارژ

تاریخ انتشار: نظرات: 0


محبوبیت اعضای خانواده دنا در بازار داخلی ما را بر این داشته است که به مقایسه «دنا، دنا پلاس و دنا توربوشارژ» بپردازیم؛ بنابراین اگر شما هم جزو کسانی هستید که قصد خرید دنا، دنا پلاس یا دنا پلاس توربوشارژ را دارید این مقاله را تاپاین مطالعه نمایید.در ابتدا به سراغ بزرگ‌ترین عضو خانواده یعنی دنا خواهیم رفت. در ادامه ضمن آشنایی هرچه بیشتر با این سدان جذاب ایران خودرو، می‌توانید از تفاوت‌های آن با دنا پلاس و دنا توربوشارژ آگاه شوید.

 

دنا

در سال 1393 دنا به‌عنوان سومین خودرو ملی و با هدف ارائه خودرویی باکیفیت و به‌روز در سبد خرید محصولات ایران خودرو قرار گرفت. دنا روی پلت‌فرم سمند شکل گرفته است؛ به‌همین‌دلیل با وجود تمامی تفاوت‌های داخلی و ظاهری خود، تنها یک فیس‌لیفت از سمند محسوب می‌شود.قلب تپنده دنا همان موتور EF7 است که پیش‌تر در سمند EF7 نیز به‌کار گرفته شده بود و به‌عنوان موتور ملی شناخته می‌شود. این موتور 1.7 لیتری 4 سیلندر توان تولید 113 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. یک گیربکس 5 سرعته دستی هم نیروی موتور را به چرخ‌های جلو هدایت می‌کند تا این سدان 1258 کیلوگرمی بتواند طی زمانی در حدود 13.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد.

گرچه نمی‌توان چالاکی دنا را به‌عنوان یکی از مزایای آن محسوب کرد، اما این خودرو به‌واسطه برخورداری از موتور EF7 از استهلاک به‌مراتب کمتری نسبت به خودروهایی همچون پژو پارس سال یا سمند SE برخوردار است که از موتور XU7 بهره می‌برند. همچنین این خودرو در میان سدان‌های تولید داخل دارای آپشن‌ها و امکانات بیشتری است و در زمان عرضه به بازار به‌عنوان مجهزترین سدان ایرانیزه شناخته می‌شد. هرچند کیفیت مواد به‌کار رفته در داخل کابین چنگی به دل نمی‌زند، اما مزایای متعدد دنا باعث شد تا این خودرو در سال‌های ابتدایی ورود به بازار با استقبال چشمگیری مواجه شود.

 

دناپلاس

در سال 95 یعنی دو سال پس از تولید دنا معمولی، در پروژه‌ای به نام X409 ایران خودرو تصمیم گرفت تا محصول به‌مراتب زیباتر و مجهزتری را بر اساس دنا تولید کرده و در اختیار خریداران ایرانی قرار دهد. این سدان جدید که نمونه اولیه آن در سال 1396 به بازار عرضه شد، دنا پلاس نام داشت. اگر قصد خرید دنا پلاس را دارید باید بدانید که این خودرو تغییرات چشمگیری در بخش طراحی ظاهری داشته و تجهیزات بیشتری را نسبت به دنا معمولی درون خود جای داده است، اما از نظر فنی هیچ تفاوتی با آن ندارد.نمای جلویی دنا پلاس به لطف بازنگری‌های انجام شده در طرح جلو پنجره و حالت چراغ‌ها نسبت به دنا معمولی اسپرت‌تر به‌نظر می‌رسد. بارزترین تفاوت ظاهری دنا معمولی و دنا پلاس به نمای جانبی این خودروها مربوط می‌شود؛ در این بخش یک خط زاویه‌دار و عمیق از چراغ عقب تا گلگیر جلو کشیده شده است؛ همچنین خطوط شکسته‌ای در پایین درها به چشم می‌خورد که باعث شده است تا نمای جانبی دنا پلاس تا حد غیرقابل انکاری از دنا فاصله بگیرد.

علاوه‌بر این، رنگ کرومی دستگیره درها و همچنین طرح جدید لچکی شیشه‌های عقب باعث زیبایی هرچه بیشتر نمای جانبی دنا پلاس شده‌است. نمای پشتی دنا پلاس در مقایسه با سایر بخش‌ها، کم‌ترین میزان تغییرات را طی این فیس‌لیفت تجربه کرده است و به‌جز تغییر گرافیک چراغ‌ها و اضافه‌شدن یک آنتن کوسه‌ای تفاوت دیگری میان دنا و دنا پلاس به چشم نمی‌خورد.همان‌طور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کرده بودیم، دنا معمولی از نظر تجهیزات و آپشن‌ نیز با دنا پلاس متفاوت است. از جمله آپشن‌هایی که به دنا پلاس اضافه شده‌است می‌توان به سانروف برقی، تنظیمات برقی 8 جهته صندلی راننده و سرنشین جلو، دیلایت، 4 عدد کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو و جانبی) اشاره کرد؛ البته ناگفته نماند که از اواسط سال 97 دو آپشن بسیار مهم این خودرو یعنی سانروف و ایربگ‌های جانبی، به طور کامل حذف شدند. با این وجود همین تفاوت‌ها باعث شده است تا قیمت دنا پلاس حداقل چند ده میلیون تومان بیشتر از قیمت دنا باشد.

 

مشخصات فنی یکسان دنا و دنا پلاس

در این بخش از مقاله «مقایسه دنا و دنا پلاس» به سراغ مشخصات فنی این دو برادر رفته‌ایم. دنا و دنا پلاس از لحاظ مشخصات فنی مشابه بوده و هیچ‌کدام برتری خاصی نسبت به دیگری ندارد. درواقع دنا و دنا پلاس هر دو مجهز به موتور EF7 هستند که قبلا روی بسیاری از محصولات ایران خودرو جواب خود را پس داده است.موتور EF7 دنا پلاس با حجم 1646 سی‌سی، 4 سیلندر و 16 سوپاپ قادر به تولید حداکثر 113 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و 155 نیوتن‌متر گشتاور در 4500 دور در دقیقه است. بنابر اطلاعات ثبت شده در سایت رسمی ایران خودرو، دنا پلاس از لحاظ وزنی نیز تفاوتی با دنا معمولی ندارد؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که این دو خودرو از لحاظ چالاکی و مصرف سوخت هم با یکدیگر برابر باشند. همانند دنا معمولی، دنا پلاس نیز برای این که بتواند از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست‌یابد به زمانی در حدود 13.5 ثانیه نیاز دارد و حداکثر سرعت آن نیز برابر با 189 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

 

دناپلاس توربو

در نیمه دوم سال 96، نمونه جدیدی از خانواده دنا تولید و در سال 97 به بازار عرضه شد که از نظر طراحی به دنا پلاس شباهت داشت، اما در بخش فنی به یک موتور توربوشارژ مجهز شده بود که در گذشته فقط درون سینه سورن توربو قرار داشت. این خودرو که دنا پلاس توربو نام دارد، به‌عنوان قوی‌ترین عضو خانواده دنا شناخته می‌شود و از همان بدو ورود به بازار کشور توانست توجه بسیاری از خریداران ایرانی و مخصوصا قشر جوان را به سوی خود بکشاند.درواقع يكی از اهداف شركت ایران خودرو در عرضه اين محصول، افزايش كارايی قوای محركه خودرو دنا پلاس از طريق نصب سامانه توربوشارژ روی آن بوده است. به این‌صورت توان خودرو از 113 اسب بخار به 150 اسب بخار افزایش یافت و افزایش 60 نیوتن‌متری گشتاور دنا پلاس توربو از 155 به 215 نیوتن‌متر عملا تاثیر به‌سزایی در توانایی فنی خودرو و همچنین هیجان در رانندگی به‌وجود آورده است.

دنا پلاس توربو به لطف موتور توربوشارژ شتاب‌گیری بهتری نسبت به دنا پلاس دارد؛ به‌طوری‌که شتاب صفر تا 100 دنا پلاس توربو 10 ثانیه و دنا پلاس معمولی 13.5 ثانیه است. علاوه‌بر این حداکثر سرعت دنا پلاس توربو نیز به 205 کیلومتر بر ساعت رسیده، این درحالی است که بر اساس اعلام رسمی سایت ایران خودرو حداکثر سرعت دنا پلاس 189 کیلومتر بر ساعت است.در این میان «دنا پلاس توربو اتوماتیک» نیز حضور دارد که به عنوان جدیدترین عضو خاندان دنا شناخته می‌شود. این خودرو از نظر ظاهری و فنی کاملا مشابه دنا پلاس توربو است با این تفاوت که از یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بهره می‌برد. در لیست آپشن‌های این خودرو نیز تنها فرمان برقی به چشم می‌خورد که به نوبه خود می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش لذت رانندگی داشته باشد.

 

تفاوت‌های ظاهری دنا پلاس و دنا توربوشارژ

استفاده از رینگ و تایر بزرگ‌‌تر و 5 پیچ

طرح رینگ آلومینیومی جدید

فرمان چرمی با دوخت قرمز

زیرپایی موکتی با آرم توربو و نوار قرمزرنگ

تغییر طرح سردسته دنده


فروشگاه اینترنتی آسان وی

شرکت آسان وی فروشنده اینترنتی قطعات انواع خودرو های داخلی و خارجی می باشد که تمامی قطعات اصلی را با کیفیت و قیمت رقابتی تقدیم حضور مشتریان و همکاران گرامی میکند.

در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با کارشناسان آسان وی در تماس باشید.

02161965

02136870484

02166343067

09376561965

شما میتوانید ازطریق لینک زیر قطعات یدکی انواع خودرو های داخلی و خارجی را مشاهده و خریداری نمایید.

WWW.ASANWAY.COM

مشتریان و همکاران عزیز شما میتوانید جهت ثبت سفارش به لینک زیر مراجعه فرمایید. 

ORDER