نحوه عملکرد تسمه دینام چگونه است و علائم خرابی آن چیست؟

نحوه عملکرد تسمه دینام چگونه است و علائم خرابی آن چیست؟

تاریخ انتشار: نظرات: 0


نحوه عملکرد تسمه دینام چگونه است و علائم خرابی آن چیست؟

بخشی از انرژی موجود در موتور اتومبیل برای راه اندازی قطعات دیگر مانند پمپ آب، دینام و به کار می‌رود. برای انتقال انرژی از موتور به این بخش‌ها از تسمه استفاده می‌کنند. تسمه به دور قرقره‌هایی قرار گرفته و با چرخش قرقره‌ای که در بخش موتور متصل است، قرقر‌ه‌های سایر نقاط که به انرژی نیاز دارند را به حرکت در می‌آورد. در صورتی که تسمه دینام با مشکلی روبه‌رو شود باید اقدام به تعویض آن کنید تا عمل‌کرد اتومبیل و به خصوص باتری دچار اختلال نشود. در برخی از اتومبیل‌ها دو تسمه و در برخی دیگر یک تسمه وجود دارد که بهتر است طی یک دوره زمانی و قبل از پاره شده تعویض شوند.

کارکرد تسمه دینام

برای دیدن تسمه باید درب کاپوت اتومبیل خود را بالا بزنید. بعد از آن در سمت راست (سمت صندلی شاگرد و چرخ جلو) می‌توانید تسمه را ببینید. از نام این قطعه مشخص است که با دینام اتومبیل سر و کار دارد. کارکرد تسمه به صورت عمده ایجاد تحرک در دینام خودرو و تبدیل کردن انرژی جنبشی موتور به انرژی الکتریکی است. این عمل منجر به شارژ شدن باتری اتومبیل شده و نیاز اتومبیل به برق را برطرف می‌کند. البته به غیر از این پمپ هیدورلیک فرمان، کمپرسور و کولر هم از انرژی جنبشی موتور استفاده می‌کنند.

زمان تعویض تسمه دینام

به طور دقیق نمی‌توان گفت که زمان تعویض تسمه دینام چه موقع است و طول عمر تسمه در بین اتومبیل‌های مختلف متفاوت است. اما برای آگاهی بیشتر در ابتدا بهتر است که به دفترچه راهنمای هر اتومبیل مراجعه کنید. به صورت کلی عمر مفید تسمه را ۵ سال عنوان می‌کنند که این میزان می‌تواند چیزی بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار کیلومتر متغیر باشد. البته گفتنی است که این میزان یک عدد  استاندارد است و عمر تسمه با توجه به شرایطی مانند فشار و درجه حرارت موتور ممکن است تغییر کند. به همین دلیل بهتر است به علائم خرابی تسمه بیشتر دقت کرده تا در زمان مناسب اقدام به تعویض آن کنید.

۱. صدای تسمه دینام

یکی از نشانه‌های وجود خرابی در تسمه دینام شنیدن صدای جیر جیر از آن است. این صدا از جلوی اتومبیل و همان مکان قرارگیری تسمه به گوش می‌رسد. صدایی که می‌شنوید از ساییده شدن تسمه بر روی قرقره یا همان پولی ناشی می‌شود. با شنیدن صدای تسمه بهتر است به یک مرکز تعمیر اتومبیل بروید و در صورت نیاز تسمه خودرو را تعویض کنید.

۲. پمپ هیدرولیک و کمپرسور کولر از کار افتاده است

همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفته شد تسمه رابط بین موتور و پمپ هیدرولیک برای تأمین انرژی است. از دیگر بخش‌هایی که انرژی آن توسط موتور تأمین می‌شود کمپرسور کولر است. ضعف در تسمه موجب می‌شود که این بخش‌ها به خوبی تغذیه نشوند و نتوانند عملکرد صحیح خود را به اجراء بگذارند. به همین دلیل در صورتی که متوجه شدید پمپ هیدرولیک و کمپرسور کولر به خوبی کار نمی‌کند تسمه را بررسی کنید.

۳. بالا رفتن درجه حرارت موتور اتومبیل

از دیگر قطعاتی که توسط موتور کار می‌کند پمپ آب است. در این بخش هم انتقال انرژی توسط تسمه صورت می‌گیرد. به همین دلیل اگر تسمه شل شده یا پاره شود در عملکرد پمپ آب مشکل ایجاد می‌شود و دیگر عمل خنک‌کنندگی موتور صورت نمی‌گیرد. به همین دلیل شما می‌توانید با تغییر دمای موتور متوجه شوید که تسمه دچار مشکل شده است. توجه داشته باشید در چنین شرایطی باید هرچه سریع‌تر اقدام به رفع مشکل کنید تا بالا رفتن درجه حرارت موجب آسیب دیدن موتور اتومبیل نشود.

۴. پوسیده شدن یا ترک برداشتن تسمه دینام

پوسیدن یا ترک خوردگی در سطح تسمه نشان دهنده آن است که وقت تعویض این قطعه رسیده است. برای تشخیص چنین موضوعی باید به صورت مستقیم تسمه را بررسی کنید و ببینید که تسمه در چه وضعیتی به سر می‌برد. در صورتی که هرگونه ترک خوردگی را در سطح تسمه دیدید سریع‌تر آن را تعویض کنید تا در مواقع حساس برای شما مشکل ساز نشود.

علت ریش ریش شدن تسمه دینام

شرایط متعددی هستند که می‌توانند بر روی تسمه به صورت مستقیم و غیرمستقیم تأثیرگذاری داشته باشند. اما به طور کلی می‌توان علت ریش ریش شدن تسمه را به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

تعویض نکردن به موقع تسمه با توجه به آن‌چه که در دفترچه گفته شده است.

بالا بودن دور موتور در هنگام رانندگی

شرایط بد آب و هوایی مانند وجود گرد و غبار

خطرات پاره شدن تسمه دینام

همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفته شد بخش‌های مختلفی انرژی خود را از موتور می‌گیرند و تسمه یک رابط برای انتقال این نیرو است. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها پمپ آب است که با پاره شدن تسمه دیگر کار نخواهد کرد و عمل خنک کنندگی اتومبیل رخ نخواهد داد. چنین اتفاقی یکی از مهم‌ترین خطرات پاره شدن تسمه است که برای مقابله با آن باید خیلی زود اتومبیل را خاموش کنید تا از آسیب دیدن موتور جلوگیری کنید.

فروشگاه اینترنتی آسان وی

شرکت آسان وی فروشنده اینترنتی قطعات انواع خودرو های داخلی و خارجی می باشد که تمامی قطعات اصلی را با کیفیت و قیمت رقابتی تقدیم حضور مشتریان و همکاران گرامی میکند.

در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با کارشناسان آسان وی در تماس باشید.

02161965

02136870484

02166343067

09376561965

شما میتوانید ازطریق لینک زیر تسمه دینام انواع خودرو های داخلی و خارجی را مشاهده و خریداری نمایید.

asanway.com/tasmeh

مشتریان و همکاران عزیز شما میتوانید جهت ثبت سفارش به لینک زیر مراجعه فرمایید.

https://asanway.com/ORDER