مشخصات، اطلاعات و قیمت بلوک سیلندر

مشخصات، اطلاعات و قیمت بلوک سیلندر

تاریخ انتشار: نظرات: 0


بلوک سیلندر

بلوک سیلندر از مهم‌ترین اجزا موتور خودرو به شمار می‌رود و تعریف تعداد سیلندرهای خودرو به‌واسطه این قطعه امکان‌پذیر می‌گردد. تقریباً بیشترین فضا در موتور یک خودرو به بلوک سیلندر اختصاص می‌یابد. به‌طور دقیق‌تر باید گفت که از این قطعه به‌عنوان تکیه‌گاه اصلی قطعات موتور خودرو یاد می‌شود، قطعه‌ای که سلامت و عملکرد صحیح آن بر نحوه عملکرد خودرو به شکل ویژه‌ای مؤثر خواهد بود.

سیلندر چیست و چه وظایفی دارد؟

سیلندر، بخش استوانه‌ای و توخالی است که در بلوک قرارگرفته است، رفت و برگشت پیستون‌ها در سیلندر به‌عنوان اصلی‌ترین هسته موتور یک خودرو، در نهایت باعث ایجاد احتراق و عملکرد تمامی قطعات موتور می‌گردد. سیلندرها از نظر تأمین فضای حرکتی پیستون‌ها، تبدیل کردن فشار به نیروی حرکتی و همین‌طور ایجاد انرژی حرارتی از منبع انرژی شیمیایی حائز اهمیت هستند.

انواع سیلندر

سیلندرها به دو دسته سیلندر تر و سیلندر خشک تقسیم می‌شوند. ملاک تقسیم‌بندی سیلندرها «نوع بوش» می‌باشد و به عبارتی دیگر روشی که برای فراهم شدن فضای صاف و کاملاً صیقلی در استوانه سیلندرها به‌کار گرفته می‌شود، عامل تعریفی دقیق از انواع سیلندر خودرو است.

در سیلندر تر، تأمین سطح صیقلی به منظور حرکت پیستون‌ها توسط بوش و با ایجاد مانع بین رینگ پیستون و پیستون انجام می‌گیرد. ضخامت بوش در این نوع از سیلندر حداکثر 3 میلی‌متر است و از آن به عنوان «سیلندر جداشدنی با بوش» هم یاد می‌شود.

در سیلندر خشک که از آن به عنوان «سیلندر جدا نشدنی با بوش» یاد می‌شود، ارتباط مستقیمی بین دیواره‌های بلوک و رینگ پیستون‌ها وجود دارد. طراحی و ساخت این نوع از سیلندر در زمان ریخته‌گری با در نظر داشتن قطری کم‌تر از قطر استاندارد انجام می‌گیرد و اصلی‌ترین علت آن جلوگیری از افزایش قطر سیلندر در مراحل تراشکاری است.

اجزای سیلندر

بلوک سیلندر شاید از اصلی‌ترین تکیه‌گاه برای قرارگیری اجزای سیلندر به شمار می‌آید. تکمیل وظایف، فضا و عملکرد سیلندرهای استوانه‌ای شکل به کمک این اجزا امکان‌پذیر می‌گردد. سر سیلندر، واشر سر سیلندر، رینگ پیستون، بوش و پیستون‌ها از مهم‌ترین اجزا و قطعات سیلندرها محسوب می‌شوند.

سر سیلندر قطعه‌ای پیچ شده روی بلوک سیلندر است که وظیفه محافظت از بلوک را به عهده دارد. آلومینیوم یا چدن اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده جنس سر سیلندر هستند. استفاده از دو سیلندر در خودروهایی که آرایش سیلندرهای آن‌ها خورجینی است، معمول به نظر می‌رسد.

واشر سر سیلندر قطعه دیگری است که به‌منظور جلوگیری از ورود آب یا هر نوع مایع خنک‌کننده به سیلندرها بین سر سیلندر و بلوک سیلندر قرار می‌گیرد. واشر سر سیلندر نوعی قطعه عایق‌بندی شده است که نه تنها مانع ورود مایعات به داخل فضای سیلندر می‌شود، بلکه نقش حائز اهمیتی در ممانعت از خروج هر نوع سوخت یا گاز به بیرون از فضای سیلندرها «محفظه احتراق» دارد.

از دیگر اجزای سیلندر باید به رینگ پیستون‌ها اشاره کرد. قرارگیری این قطعه در سیلندر صرفاً به منظور راحتی حرکت پیستون‌ها در محفظه کناری پیستون انجام می‌شود. بنابراین با ایجاد یک فاصله کوتاه بین بوش و پیستون‌ها این مراحل به خوبی انجام می‌گیرد. عایق‌بندی پایین پیستون در یک سیلندر به عهده بالاترین رینگ پیستون است.

بوش یک قطعه کاربردی و فوق‌العاده مهم است که اصلی‌ترین وظیفه آن ایجاد یک مانع مشخص برای عدم اصطکاک بین دیواره سیلندر و همین‌طور پیستون‌ها می‌باشد.

یکی از قطعات متحرکی که در سیلندر قرار می‌گیرد، پیستون است. پیستون‌ها به شاتون متصل می‌شوند و انتقال نیروی حاصل از این اتصال که احتراق نام دارد، باعث تکمیل عملکرد سایر قطعات سیلندر می‌شود.

اجزای سر سیلندر

با توجه به شباهت‌ها و نقاط اشتراک بسیار زیادی که بین سیلندر و بلوک سیلندر قرار دارد، نمی‌توان مرز خاصی را بین اجزای سر سیلندر موجود در موتور خودرو مشخص کرد. سطح سر سیلندر کاملاً صیقلی است و تعداد زیادی از مجاری در آن قرار گرفته‌اند، هر یک از این مجاری وظایف مهمی از جمله ورود هوا یا آب و روغن را به عهده دارند. از مهم‌ترین اجزای سر سیلندر باید به موارد ذیل اشاره کرد:

مانیفولد هوا

مانیفولد دود

سوپاپ‌ها

میل‌سوپاپ

اسبک

فنرها

شمع‌ها

انواع بلوک سیلندر و آرایش سیلندرها در آن‌ها

آرایش انواع بلوک سیلندر تعیین‌کننده موتور خودرو و نوع آن است. بلوک سیلندر قطعه‌ای است که نحوه قرار گرفتن سیلندرها را تعیین می‌کند، به همین واسطه آشنایی با آرایش سیلندرها در انواع بلوک سیلندر ضروری است.

آرایش افقی

در نوع آرایش افقی، طراحی سیلندرها حول میل‌لنگ و به صورت افقی انجام می‌شود. در این نوع آرایش بلوک سیلندر با 6 سیلندر امکان حرکت پیستون‌ها به سمت پایین یا بالا را فراهم نمی‌کند. بنابراین در نوع بلوک تخت، پیستون‌ها تنها به شکل افقی حرکت می‌کنند. بوکسوری، مشخصه موتورهایی است که این نوع بلوک برای آن‌ها طراحی می‌شود، البته که از مهم‌ترین مشخصه‌های موتورهایی با این ویژگی می‌توان به عرض زیاد و ارتفاع کوتاه اشاره کرد.

آرایش بلوک‌های جناغی

آرایش بلوک‌های جناغی، که به‌عنوان بلوک‌های «سه ردیفِ» شناخته می‌شوند و سیلندرها در این بلوک به شکل سه ردیفِ کنار هم قرار می‌گیرند، تفاوت‌های زیادی با نوع سیلندرهای افقی دارد. تشکیل زاویه‌ای تند و قائمه در این نوع آرایش به واسطه طراحی دو سیلندر رو به رو و یک سیلندر به‌صورت عمود، انجام می‌شود. استفاده از این نوع آرایش با 12 سیلندر در خودروهایی که نیاز به‌سرعت بالا و قدرت زیاد دارند، صورت می‌گیرد و بنابراین کاربرد این نوع آرایش در خودروهای سواری معمولی به چشم نمی‌خورد.

آرایش خطی

آرایش خطی، نوعی آرایش قرارگیری سیلندرها است که حداکثر 6 سیلندر در آن به شکلی قائم یا خطی طراحی می‌شوند. آرایشی خطی یا «یک ردیفِ» در حقیقت به‌عنوان ساده‌ترین نوع آرایش سیلندر شناخته می‌شود و استفاده از آن به شکلی گسترده در صنعت خودروسازی به چشم می‌خورد. مهم‌ترین مشخصه این نوع از آرایش سیلندرها، تأمین قدرت بالا در مقایسه با سرعت است و معمولاً 4 سیلندر برای این طراحی در نظر گرفته می‌شود.

آرایش زاویه‌دار

آرایش زاویه‌دار، 6 سیلندر در بلوک‌هایی که به شکل خطی اما زاویه‌دار طراحی شده‌اند، به کار برده می‌شود. اختلاف زاویه سیلندرها چیزی نزدیک به 60 درجه است و تأمین سرعت در کنار قدرت برای موتورهایی با این نوع از آرایش طبیعی است. شباهت دورگیری بالا در موتورهایی با این نوع آرایش و موتورهای خورجینی از جمله نکاتی است که باید به آن اشاره کرد. بلوک سیلندر در این آرایش با اشغال کردن کم‌ترین فضا، بهترین عملکرد را دارا می‌باشد.

فروشگاه اینترنتی آسان وی

شرکت آسان وی فروشنده اینترنتی قطعات انواع خودرو های داخلی و خارجی می باشد که تمامی قطعات اصلی را با کیفیت و قیمت رقابتی تقدیم حضور مشتریان و همکاران گرامی میکند.

در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با کارشناسان آسان وی در تماس باشید.

02161965

02136870484

02166343067

09376561965

شما میتوانید ازطریق لینک زیر بلوک سیلندر انواع خودرو های داخلی و خارجی را مشاهده و خریداری نمایید.

https://asanway.com/blooksilandr

مشتریان و همکاران عزیز شما میتوانید جهت ثبت سفارش به لینک زیر مراجعه فرمایید.

https://asanway.com/Order