مشخصات، اطلاعات و قیمت رادیاتور آب خودرو

مشخصات، اطلاعات و قیمت رادیاتور آب خودرو

تاریخ انتشار: نظرات: 0


رادیاتور آب

رادیاتور آب یکی از قطعات مرتبط با موتور خودرو است که وظیفه خنک کنندگی و تعدیل دمای موتور ناشی از احتراق آن را بر عهده دارد. این قطعه با جذب حرارت توسط مایع رادیاتور در کارکرد صحیح موتور تاثیرگذار است. در این بخش از مقاله یدک یار به بررسی کامل این قطعه و نحوه عملکرد آن می‌پردازیم.

آیا تا به حال درباره پروسه احتراق مخلوط سوخت و هوا در موتور خودرو و نحوه تعدیل دمای آن چیزی شنیده اید؟ هر بار که شمع سیلندر های خودرو جرقه می‌زند، مخلوط سوخت و هوا در آن منفجر می‌شود. این پدیده در طول روشن شدن و کار کردن موتور بارها و بارها اتفاق می‌افتد و انفجار حاصله از آن گرمای بسیار زیادی تولید می‌کند. این انفجارها کاملا کوچک هستند اما دفعات تکرار آنها سبب تولید حجم بالایی از حرارت می‌شود.

در این حالت، وجود قطعه ای که حرارت حاصل از این انفجار را پایین بیاورد بسیار مهم است. این مسئولیت توسط قطعه ای به نام “رادیاتور آب” اتفاق می‌افتد و نقش حساسی را در تعدیل حرارت موتور ایفا می‌کند.

رادیاتور ماشین چیست؟

رادیاتور (Radiator) همان مخزن آب خودرو است که به عنوان یکی از اجزای حساس در سیستم خنک کنندگی موتور نقش بسزایی را ایفا می‌کند. این قطعه خودرو وسیله ای شبیه به شوفاژ منازل در سایز بسیار کوچک تر است و شیارهای مرتب در یک ردیف شکل ظاهری آن را تشکیل می‌دهد. به بیان دیگر، رادیاتور های موجود در خودرو کاربردی تقریبا مشابه به رادیاتور های منازل یا همان شوفاژ ها دارند. به بیان دیگر، رادیاتور های موجود در خودرو کاربردی تقریبا مشابه به رادیاتور های منازل یا همان شوفاژ ها دارند.

شکل ظاهری رادیاتور ها مسطح و مستطیل مانند می‌باشد و در بخش جلویی کاپوت خودرو قرار گرفته اند به طوری که از جلو پنجره قابل رویت می‌باشند. در بالای رادیاتور مخزنی جهت ورود آب و مایع خنک کننده نیز وجود دارد. اهمیت این قطعه به قدری بالاست که باید هر هفته یکبار میزان آب و دمای آن به نوبت چک شود.

از آنجا که موتور اتومبیل به واسطه همین سیستم احتراق داخلی کار می‌کند، ایجاد حرارت های مکرر در این بخش امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است. به طور کلی، رادیاتور مخزنی برای از بین بردن حرارت بالای موتور است و آب رادیاتور سیالی برای جذب گرما که بیشترین کاربرد را در این بخش خودرو به خود اختصاص داده است.

جنس رادیاتور ها معمولا از فلز آلومینیوم، مس، و یا برنج است که در حرارت های بالا موتور که دائم در حال احتراق است بتواند انتقال دمای آب را به خوبی انجام دهد. همچنین، روش های ساخت آنها می‌تواند از دو روش Soldering یا Brazing باشد.

آب رادیاتور از چه ترکیباتی ساخته شده است؟

همانطور که گفته شد، رادیاتور به عنوان مبدلی برای تعدیل حرارت حاصل از احتراق موتور وظیفه بسیار حساسی را بر عهده دارد و نبود آن موجب به وجود آمدن مشکلات متعددی برای موتور و در نهایت خودرو می‌شود، اما وجود سیال یا واسطه ای که این وظیفه را به خوبی به انجام برساند نیز حائز اهمیت است. بنابراین، مایع یا همان آب رادیاتور برای بهبود عملکرد این قطعه ضروری است.

 مایع خنک کننده این قطعه از ترکیباتی مانند آب، اتیلن، پیروپیلن گلیکول، و ضد یخ ساخته می‌شود و دارای ویژگی های منحصر به فردی از جمله انتقال و جذب سریع دما و حرارت حاصله از اجزای موتور می‌باشد.

آب رادیاتور یا همان خنک کننده مخلوطی از چند ماده مختلف مانند ضدیخ، اتیلن، پروپیلن گلیکول، و آب است و معمولا به نسبت ۵۰/۵۰ ترکیب شده اند. توجه به کیفیت مایعی که برای رادیاتور خودرو خود استفاده می‌کنید از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که داشتن فاکتورهایی از قبیل انتقال و جذب سریع حرارت حاصله از موتور توسط مایع رادیاتور از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه کافی نشان داد.

وجود هر گونه ناخالصی در این مایعات سبب عملکرد نادرست و در نهایت خرابی موتور خواهد شد. این ناخالصی ها یا همان املاح (آب مقطر) در مایع رادیاتور در کف قطعه ته نشین شده و به مرور زمان سبب اختلال در عملکرد صحیح و به موقع آن می‌شود. به همین دلیل، نسبت به تهیه مایع رادیاتور باید از دقت کافی برخوردار بود.

علاوه بر جذب حرارت و گرما، رادیاتور وظیفه وارد کردن جریان هوای گرم را در فصول سرد سال انجام می‌دهد تا از یخ زدگی موتور خودرو جلوگیری شود. به همین دلیل است که ترکیب مایع درون رادیاتور از ترکیب ضدیخ برخوردار می‌باشد. البته این مایع با کمی آب مقطر قابل ترکیب است تا به جلوگیری از یخ زدگی موتور کمک بیشتری کند.

همچنین، وجود ترکیبات ضدجوش، ضد زنگ، و ضد خوردگی نیز برای آب رادیاتورالزامی است. این ترکیب مایع معمولا به صورت سبز رنگ بوده و نیازی به ترکیب شدن با آب ندارد.

رادیاتور از چه اجزایی ساخته شده است؟

به طور کلی، رادیاتور از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

مخزن بالایی

مخزن پایینی

لوله های رابط که منبع بالایی را به پایینی متصل می‌کند.

فروشگاه اینترنتی آسان وی

شرکت آسان وی فروشنده اینترنتی قطعات انواع خودرو های داخلی و خارجی می باشد که تمامی قطعات اصلی را با کیفیت و قیمت رقابتی تقدیم حضور مشتریان و همکاران گرامی میکند

در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با کارشناسان آسان وی در تماس باشید.

02161965

02136870484

02166343067

09376561965

شما میتوانید ازطریق لینک زیر رادیاتور آب انواع خودرو های داخلی و خارجی را مشاهده و خریداری نمایید.

https://asanway.com/Water Radiator