دسته‌بندی نشده

چرا روغن موتور سیاه می شود؟

[ad_1]

حتما برای خیلی از شما دوستان پیش آمده است که متوجه شده باشید روغن موتوری که در خودرو خود از آن استفاده کرده اید رنگ سیاهی پیدا کرده است. به نظر شما چرا روغن موتور سیاه می شود؟ و علت اصلی این مسئله چه می باشد؟

با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید تا برایتان بگوییم که دلیل سیاه شدن روغن موتور خودرو چه می باشد.

روغن موتور چیست؟

روغن موتورها دارای ترکیبات پیچیده ای هستند و از روغن پایه و افزودنی تشکیل شده اند که برای کارهای متفاوت دارای ساختار و ویژگی های متفاوتی می باشند. وظیفه مهم و اصلی روغن موتورهای موجود در بازار جداسازی و روان‌سازی قطعات متحرک، کاهش فرسایش موتور، پیشگیری از تجمع و شکل‌گیری رسوبات در اجزاء داخلی موتور، خنک سازی اجزاء موتور، مصرف بهینه سوخت موتور، تامین مقاومت موتور در برابر دامنه‌ وسیع تغییرات دما، محافظت ازسیستم در برابر تولید گاز، زدودن آلاینده‌ها و تعویق تجمع جرم‌ها و… می باشد.

در حقیقت باید بگوییم که روغن موتور برای روانکاری انواع موتور و تجهیزات مکانیکی استفاده می شود. بنابراین، شما دوستان عزیز با خرید مناسبترین و باکیفیترین روغن موتور می توانید شاهد افزایش راندمان و کارایی موتور خودرو خود باشید. علت آن هم این است که روغن موتور با کیفیت باعث می شود تا اصطحکاک و فرسایش بین قطعات موتور کاهش یافته و با خنک شدن موتور کارایی آن افزایش پیدا خواهد کرد.

خرید روغن موتور

روغن موتور چیست؟

چگونه روغن موتور از موتور خودرو محافظت می‌کند؟

برای اینکه بتوانید بهتر و راحتر این مسئله را متوجه شوید که چرا روغن موتور سیاه می شود؟، لازم است بدانید که اصلا روغن موتور بی ام و و هر خودرو دیگری چطور از موتور خودرو می توانند محاقظت کنند؟

در واقع باید بگوییم روغن موتورهایی که در بازار موجود هستند دارای برندهای مختلف با ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فرد هستند که اصلیترین کاری که آنها انجام می دهند محافظت از طریق پاکسازی موتور، محافظت از موتور با تقلیل اصطکاک و کاهش سایش، محافظت از موتور از طریق زدودن گرما و افزایش راندمان موتور و پیشگیری از خوردگی و زنگ زدگی قطعات موتور خودرو می باشد.

روغن موتور مانع از تجمع پیدا کردن لجن های غلیط در موتور خودرو نمی شود اما به گونه ای طراحی شده است که هر لجن غلیظ، آلودگی، ذرات ناشی از فرسایش و رسوبات را می تواند از سطح موتور بزداید و از انسداد مسیرهای مهم برای عبور روغن ممانعت به عمل آورد.

در حقیقت باید بگوییم که روغن موتور مانند لایه ای عمل می کند که کار آن محافظت از اطراف اجزاء موتور می باشد. علاوه بر این روغن موتورها به دلیل افزودنی های خاصی که در ساختار آنها وجود دارد می توانند بین سطوح متحرک جای گرفته، مانع از تماس آنها، موجب کاهش اصطکاک و در نهایت پیشگیری از تغییر شکل اجزاء می‌شوند.

چگونه روغن موتور از موتور خودرو محافظت می‌کند؟

محافظت روغن موتور از موتور خودرو

چرا روغن موتور سیاه می شود؟

سیاه شدن روغن موتور خودرو می توانند به دلایل مختلفی رخ دهد. در ادامه برخی از عواملی که ممکن است باعث سیاه شدن روغن موتور شوند را نام برده و کمی درباره هر یک از آنها اطلاعاتی را اشاره کرده ایم.

  • ذرات زغالی
  • احتراق ناقص
  • نفوذ آب
  • ترکیبات شیمیایی
  • نقض فعل و انفعال
  • استفاده نادرست

ذرات زغالی

در صورتی که موتور به طور نامناسب کار کند یا فیلتر هوای موتور کثیف باشد، ذرات زغالی و ذرات دیگر از احتراق ناقص سوخت به روغن موتور اضافه خواهند شد که باعث سیاه شدن آن می‌شود.

احتراق ناقص

اگر موتور به طور صحیح سوخت را سوزانده و تمام اجزای آن را به دور برده نتایج احتراق، روغن موتور باید تمیز و شفاف باشد. اما اگر احتراق ناقص رخ دهد، ذرات جامد و زغالی به روغن اضافه می‌شود و باعث سیاه شدن آن می‌شود.

نفوذ آب

وجود آب در روغن موتور می‌تواند باعث اکسیداسیون و پلکانیسه روغن شود که منجر به تولید رزیدوئال های سیاه می‌شود.

ترکیبات شیمیایی

برخی ترکیبات شیمیایی در روغن موتور، به خصوص در صورت افزایش دما، ممکن است تجزیه شده و رسوبات سیاه تولید کنند.

نقض فعل و انفعال

در صورت نقض فعل و انفعال روغن موتور با سایر ترکیبات مانند سوخت یا ذرات جامد، رسوبات سیاه تولید خواهد شد.

استفاده نادرست

استفاده از روغن‌های نامناسب یا نادرست برای نوع خودرو و شرایط کارکرد، ممکن است باعث سیاه شدن روغن موتور شود.

سیاه شدن روغن موتور

وظبفه روغن موتور

آنچه که کمک می کند شما به راحتی بتوانید برای خودرو خود روغن موتور مناسب و باکیفیتی را خریداری کنید توجه به یک سری نکات به ظاهر ساده اما با اهمیت است که به شرح زیر می باشند.

[ad_2]

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *