دسته‌بندی نشده

مهمترین نکات درباره روغن موتور-فقیهی کار

[ad_1]

فهرست موضوعات در این مقاله

همانطور که مطلع هستید روغن موتور از جمله عواملی است که برای خودرو بسیار مهم و حائز اهمیت است بنابراین هنگام خرید از روغن موتور مناسب برای خودرو باید درباره روغنی که برای خودروی خود از آن استفاده می‌کنیم اطلاعات کاملی داشته باشید در مطلب فوق قصد داریم تا مهم‌ترین نکات درباره روغن موتور را به شما معرفی کرده و اطلاعاتی در رابطه با هر یک از آنها ارائه دهیم.

آشنایی با مهمترین نکات درباره روغن موتور

با وجود اینکه روغن باعث می شود تا موتور خودرو به بهترین شکل ممکن عمل کند و فعالیت آن کاملاً روان و بدون نقص باشد در نظر داشته باشید که مواردی هم وجود دارند که بی‌توجهی به آنها می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به موتور خودرو وارد کند.

این موارد مهم و حیاتی که عدم توجه به آنها منجر به آسیب‌های جبران ناپذیر به موتور خودرو می‌شوند به شرح زیر می‌باشند.

  1. استفاده از روغن موتور زیاد
  2. استفاده از روغن موتور باکیفیت و مرغوب
  3. وظیفه‌ی روغن موتور
  4. توجه به اندازه‌ی موتور
  5. استفاده از افزودنی‌های مختلف در روغن
  6. تغییر رنگ و سیاهی روغن موتور
راهنمای خرید روغن موتور

خرید روغن موتور

استفاده از روغن موتور زیاد

یکی از مهم‌ترین نکات برای روغن موتور که در این بخش می‌خواهیم به آن اشاره داشته باشیم استفاده از روغن زیاد است. متاسفانه خیلی از دوستان تصور می‌کنند اگر میزان روغنی که در محفظه مخصوص خودرو ریخته می‌شود از حد تعیین شده استاندارد زیادتر باشد موتور روان‌تر کار خواهد کرد.

خوب، باید بگوییم که این تصور کاملاً اشتباه است چرا که میزان روغن مورد استفاده برای هر خودرو به صورت استاندارد مشخص شده است و این حد استاندارد اگر بیشتر از معمول باشد باعث خواهد شد عملکرد خودرو دچار نقص و ایراد شود.

استفاده از روغن موتور باکیفیت و مرغوب

نکته بسیار مهم بعدی برای خرید روغن موتور بنز و هر خودروی ایرانی و خارجی دیگر، استفاده از روغن موتور با کیفیت و مرغوب است. شاید تصور شما این باشد که اگر موتور خودرو بدون نقص و مشکل کاملاً روان عمل کند دیگر نیازی به این نیست که برای خودروی خود از روغن موتور مناسب و با کیفیت استفاده کنید.

شما دوستان باید بدانید که استفاده کردن از روغن موتورهایی که از سطح کیفیت پایینی برخوردار هستند باعث آسیب‌های زیاد به موتور خودرو خواهد شد و مشکلات ناگواری را برای خودرو به وجود خواهد آورد.

لازم است به گفتن است که روغن‌های بی‌کیفیت ممکن است به پیشرانه خودرو آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری وارد کنند.

وظیفه‌ی روغن موتور

روغن موتور وظایف متعددی در خودرو دارد که مهمترین آنها روانکاری قطعات متحرک موتور مانند: پیستون‌ها، یاتاقان‌ها و میل‌لنگ است. این کار اصطکاک بین قطعات را کاهش می‌دهد و باعث افزایش عمر مفید آنها می‌شود.

علاوه بر آن، روغن موتور به خنک‌کاری موتور نیز کمک می‌کند. روغن در حین گردش در موتور، گرما را از قطعات داغ جذب می‌کند و آن را به رادیاتور منتقل می‌کند تا در آنجا خنک شود.در برخی از موتورها، روغن موتور برای انتقال قدرت از میل‌لنگ به چرخ‌ها نیز استفاده می‌شود.

توجه به اندازه‌ی موتور

چهارمین مورد از مهمترین نکات درباره روغن موتور، توجه به اندازه موتور خودرو است. شاید این موضوع را ندانید که هرچه موتور اندازه کوچکتری داشته باشد زودتر داغ خواهد شد به همین خاطر لازم است که با توجه به اندازه موتور خودرو از روغن موتور مناسب و خاص برای آن استفاده کنید.

پیشنهاد ما در این مورد این است که حتماً به توصیه‌هایی که توسط خودروسازان می‌شود عمل کنید. فراموش نکنید که مسائلی همچون شرایط آب و هوایی، محل زندگی شما و میزان سنگینی خودرو، وزن آن نیز می‌تواند از جمله نکات و مسائلی باشد که در انتخاب روغن موتور بسیار تاثیرگذار هستند.

روغن موتور باکیفیت و مرغوب

استفاده از روغن موتور باکیفیت و مرغوب

استفاده از افزودنی‌های مختلف در روغن

استفاده از افزودنی‌های مختلف در روغن موتور می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد مثلا: برخی از افزودنی‌ها می‌توانند با کاهش اصطکاک و سایش، عمر موتور را افزایش دهند. می توانند با افزایش قدرت و گشتاور موتور، عملکرد آن را بهبود بخشند. همچنین، می‌توانند با ایجاد یک لایه محافظ روی قطعات داخلی موتور، از آنها در برابر خوردگی محافظت کنند.

اما نکته مهم این است که افزودنی‌ها چندان تاثیری بر تقویت عملکرد خودرو ندارند و تنها به خاطر تبلیغات بی‌شمار درباره آنها نمی‌توان در مورد تاثیرات آنها با اطمینان صحبت کرد. با این اوصاف نمی‌توان گفت که با استفاده از هر نوع خاص از افزودنی عملکرد روغن موتور خود را دچار تغییر خاصی می‌شود.

تغییر رنگ و سیاهی روغن موتور

تغییر رنگ پیدا کردن و سیاه شدن روغن موتور دلایل متعددی دارد در واقع سیاهی روغن موتور به این دلیل است که هر آلودگی که در بین قطعات مختلف موتور جمع شده توسط روغن موتور جذب شده‌اند.

بنابراین، شما باید روغنی که برای موتور خودروی خود استفاده می‌کنید، طول عمری مشخص داشته باشد و مدت زمان استفاده از آن محدود باشد.

البته، در بیشتر موارد، این امر طبیعی است و جای نگرانی نیست. اما اگر روغن موتور به طور ناگهانی سیاه شده یا علائم دیگری مانند دود سیاه از اگزوز مشاهده کردید، باید به یک مکانیک مراجعه کنید.

سیاهی روغن موتور

تغییر رنگ و سیاهی روغن موتور

چطور بهترین روغن موتور را برای خودرو خود انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین روغن موتور برای خودرو شما به عوامل مختلفی بستگی دارد، که به شرح زیر می باشند.

نوع موتور

  • موتورهای بنزینی: برای این موتورها، روغن موتورهای با پایه معدنی، مصنوعی یا ترکیبی مناسب هستند.
  • موتورهای دیزلی: این موتورها به روغن موتورهای با کارایی بالا (HD) نیاز دارند که بتوانند در برابر دمای بالا و فشار زیاد مقاومت کنند.

نوع رانندگی

  • رانندگی در شرایط سخت: اگر در شرایط سخت مانند آب و هوای گرم یا سرد، ترافیک سنگین یا رانندگی در مسیرهای خاکی رانندگی می‌کنید، به روغن موتور با کیفیت بالا و ویسکوزیته مناسب نیاز دارید.
  • رانندگی در شرایط نرمال: اگر در شرایط نرمال رانندگی می‌کنید، می‌توانید از روغن موتور با کیفیت متوسط ​​استفاده کنید.

سال ساخت خودرو

  • خودروهای جدید: برای خودروهای جدید، روغن موتورهای با پایه مصنوعی یا ترکیبی توصیه می‌شود.
  • خودروهای قدیمی: برای خودروهای قدیمی، روغن موتورهای با پایه معدنی مناسب هستند.

استانداردهای روغن موتور

  • API: این استاندارد توسط موسسه نفت آمریکا (API) تعیین می‌شود و نشان‌دهنده کیفیت روغن موتور برای استفاده در موتورهای بنزینی و دیزلی است.
  • SAE: این استاندارد توسط انجمن مهندسان خودرو (SAE) تعیین می‌شود و نشان‌دهنده ویسکوزیته روغن موتور است.

برند روغن موتور

  • برندهای معروف: برندهای معروف روغن موتور معمولاً از کیفیت بالایی برخوردار هستند.
  • برندهای متفرقه: برندهای متفرقه روغن موتور ممکن است کیفیت پایینی داشته باشند.

قیمت روغن موتور

  • روغن موتورهای با کیفیت بالا: قیمت بالاتری دارند.
  • روغن موتورهای با کیفیت متوسط: قیمت پایین‌تری دارند.
بهترین روغن موتور

انتخاب بهترین روغن موتور

در نهایت اینکه

انتخاب بهترین روغن موتور برای خودرو شما، به عوامل مختلفی بستگی دارد. با توجه به این عوامل و با مطالعه دفترچه راهنمای خودرو، می‌توانید بهترین روغن موتور را برای خودروی خود انتخاب کنید. فراموش نکنید که در زمان انتخاب و خرید روغن موتور مناسب برای خودرو خود به مهمترین نکات درباره روغن موتور توجه داشته و با در نظر گرفتن آنها برای خرید اقدام کنید.

سوالات مربوط به مهمترین نکات درباره روغن موتور

1 مهمترین نکاتی که باید درباره روغن موتور خودرو بدانیم کدامند؟

استفاده از روغن موتور زیاد، استفاده از روغن موتور باکیفیت و مرغوب، وظیفه‌ی روغن موتور، توجه به اندازه‌ی موتور، استفاده از افزودنی‌های مختلف در روغن و تغییر رنگ و سیاهی روغن موتور.

2برای خرید روغن موتور چرا باید به اندازه‌ی موتور توجه کنیم؟

زیرا، هرچه موتور اندازه کوچکتری داشته باشد زودتر داغ خواهد شد به همین خاطر لازم است که با توجه به اندازه موتور خودرو از روغن موتور مناسب و خاص برای آن استفاده کنید.
.

3علت سیاهی روغن موتور چیست؟

به این دلیل است که هر گونه آلودگی که در بین قطعات مختلف موتور جمع شده‌‌اند، توسط این روغن جذب شده‌اند.

[ad_2]

Source link

1 دیدگاه در “مهمترین نکات درباره روغن موتور-فقیهی کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *