دسته‌بندی نشده

مشخصات فنی شاهین پلاس | خودرو45

[ad_1]

شرکت سایپا سعی داشت تا با عرضه شاهین، حریفی توانمند در برابر محصولات پرطرفدار ایران خودرو نظیر دنا پلاس روانه‌ بازار کند. اما انتخاب پیشرانه نامناسب برای این خودرو و سازندگانش گران تمام شد و شاهین نتوانست آن‌طور که انتظار می‌رفت بین مشتریان محبوب ظاهر شود. وجود برخی ایرادهای فنی در سری اول شاهین هم باعث شد تا اعتماد عمومی به این خودرو چندان بالا نباشد. از همین رو گروه خودروسازی سایپا تصمیم گرفت تا مهمترین ضعف فنی شاهین G را برطرف کند و نسخه به‌روزشده این محصول  را با نام شاهین پلاس به بازار بفرستد. شاهین پلاس از موتور ۱۶ سوپاپ و جدید ME16 نیرو می‌گیرد که در واقع نمونه اصلاح‌شده پیشرانه TU5 پلاس ایران خودرو است.

این خودرو از لحاظ امکانات نسبت به شاهین دستی و همین‌طور شاهین اتوماتیک CVT پیشرفت‌هایی داشته است. این خودرو برای اولین بار در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ رونمایی شد و نسخه نهایی آن با کمی تغییرات در تابستان ۱۴۰۳ روی خط تولید سایپا رفته است.

مزایا و معایب

+ موتور ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی با استهلاک کمتر

+ مصرف سوخت متعادل

+ امکانات متنوع‌تر از قبل

+ کابین جادار

– کیفیت ساخت پایین

مشخصات فنی

در ابتدا به سراغ مهم‌ترین تحول در مشخصات شاهین پلاس نسبت به مدل قبلی می‌رویم. سایپا ابتدا قصد داشت تا موتور ۱.۶۵ لیتری برلیانس H330 را روی شاهین سوار کند، اما با شروع تحریم‌ها برلیانس بازار ایران را ترک کرد و دست خودروساز داخلی را در پوست گردو گذاشت.

از آنجایی که سایپا برای عرضه شاهین به بازار کمی عجله داشت، درنهایت تصمیم گرفت همان موتور قدیمی تیبا را ارتقا دهد و با افزودن توربوشارژ به همراه برخی اصلاحات دیگر، آن را زیر کاپوت شاهین نصب کند.

این موتور ۸ سوپاپ نتوانست انتظارات را برآورده سازد و بازخورد مناسبی از مشتریان دریافت کند. به همین منظور سایپا در اواخر فروردین ۱۴۰۲ با کمک گرفتن از رقیب قدیمی خود یعنی ایران خودرو، نمونه اصلاح‌شده پیشرانه TU5 پلاس را به خط تولید شرکت مگاموتور آورد تا محصولاتی همچون شاهین پلاس، آریا و دیگر تولیدات جدید این شرکت، از موتور TU5P اصلاح‌شده یا همان ME16 سایپا برخوردار شوند.

موتور ME16 حدود ۱۳۰ کیلوگرم وزن دارد و از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با تیو ۵ پلاس ندارد. اما طبق اعلام خودروساز داخلی، در قسمت‌هایی مثل سرسیلندر و بلوک سیلندر نسبت به موتور ایران خودرو کمی اصلاح شده و سیستم پاشش سوخت و جرقه‌زنی آن نیز بهبود یافته است‌. ضمنا شاهین پلاس با نسل جدید دینام و همچنین سامانه پمپ روغن بهبودیافته روانه بازار خواهد شد. این اصلاحات باعث شده تا حداکثر قدرت و گشتاور پیشرانه کمی افزایش پیدا کند. بر این اساس موتور شاهین پلاس می‌تواند ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن.متر گشتاور تولید کند. خروجی شاهین پلاس اتومات ۱ اسب بخار بیشتر از شاهین توربو است.

قرار بود شاهین پلاس سایپا در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک به بازار راه پیدا کند، اما تاکنون فقط شاهین اتوماتیک پلاس معرفی شده است. مدل اتوماتیک شاهین G پلاس نیز مانند تارا اتوماتیک از گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته مجهز به مبدل گشتاور ساخت شرکت DAE استفاده خواهد کرد. گفتنی است موتور شاهین پلاس دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است و به‌طور متوسط ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر سوخت مصرف می‌کند. این میزان مصرف سوخت حدود ۰/۳ لیتر کمتر از شاهین G با گیربکس CVT است.

شاهین پلاس دنده ای قرار بود با گیربکس ۵ سرعته دستی 5F18 (طراحی آیسین) همراه باشد تا محور چرخ‌های جلو به حرکت درآورده شود. اما از آنجایی که بازار بیشتر به سمت گیربکس‌های اتوماتیک گرایش پیدا کرده است و سایپا هم تمایل به کاهش هزینه‌ها دارد، به نظر می‌رسد نباید انتظار معرفی خودرو شاهین پلاس با گیربکس دستی را داشته باشیم.

درمجموع به نظر می‌رسد استفاده از این پیشرانه ۱۶ سوپاپ می‌تواند ضعف‌های شاهین را تا حد زیادی جبران کند و اقبال عمومی نسبت به این محصول سایپا را به مقدار قابل‌توجهی افزایش دهد.

از آنجایی که طراحی و پلتفرم شاهین پلاس تفاوتی با نسخه توربو ندارد، همان سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و یکپارچه تیر پیچشی در عقب به کار رفته است. بدین‌ترتیب سواری و هندلینگ این خودرو نیز تغییری نخواهد داشت.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ها

طول ۴۴۴۶ میلیمتر
عرض ۱۷۷۱ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۹۰ میلیمتر
فاصله محورها ۲۶۵۰ میلیمتر
وزن خالص  ۱۳۳۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۴۲۲ لیتر
حجم مخزن سوخت ۴۷ لیتر
قطر رینگ ۱۵ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی شاهین پلاس

در بررسی شاهین پلاس از نظر طراحی ظاهری متوجه تغییر و تحول چندانی نخواهید شد؛ چراکه سایپا فقط قصد داشته با تحول بخش فنی خودرو و اصلاح آن، عمده انتقادات وارده بر شاهین G را رفع کند و کاری به طراحی ظاهری این محصول نداشته است. به‌خصوص اینکه به‌روزرسانی‌های ظاهری و اعمال تغییر عمده روی طراحی اتاق خودرو هزینه‌بر است و برای سایپا در حال حاضر صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین در شمایل شاهین G پلاس نمی‌توانید تغییر خاصی را نسبت به شاهین G جستجو کنید.

تنها تفاوت نسخه پلاس با مدل توربو در طراحی ظاهری اضافه شدن علامت «+» به اسم شاهین روی در صندوق عقب است.

به‌‌طور کل، شاهین یکی از معدود ماشین‌های ساخت داخل به حساب می‌آید که طراحی ظاهری زیبایی دارد و ظرافت متعادلی در نمای بدنه آن به کار گرفته شده است. بنابراین می‌توان گفت که طراحی ظاهری شاهین پلاس نیز تا حدودی زیباست و می‌تواند نظر عموم مشتریان را به خود جلب کند‌. به‌ویژه اینکه نسبت به محصولات هم‌رده ایران خودرو نظیر دنا پلاس و پژو پارس ELX، محصول جدید سایپا می‌تواند مشتریان بیشتری را جذب ظاهر خود کند.

طراحی داخلی

کابین شاهین پلاس

کابین شاهین پلاس همانی است که در شاهین CVT و شاهین دنده ای دیده بودیم. بنابراین انتظار طرح متفاوت داشبورد و صندلی‌ها و رودری‌ها را نداشته باشید. البته اضافه شدن تریم طرح چوب می‌تواند شاهین پلاس را کمی رده‌بالاتر از مدل‌های قبلی نشان دهد.

شاهین پلاس از نظر میزان فضای کابین جزو سدان‌های جادار به حساب می‌آید و سرنشینان بزرگسال در ردیف عقب این خودرو احساس راحتی مناسبی خواهند داشت. ضمن آن که صندوق عقب این سدان ایرانی ظرفیتی در حد ۴۲۲ لیتر دارد که می‌تواند نیازهای خانواده‌های چهار تا پنج نفره را، به ویژه در زمان مسافرت پاسخ دهد.

آپشن ها و امکانات

سطح امکانات و آپشن های سایپا شاهین پلاس نسبت به شاهین دنده ای بیشتر شده است. البته این خودرو را از نظر تجهیزات می‌توان با سایپا شاهین اتوماتیک در یک سطح قرار داد. با این حال صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو و شیشه دودی عقب امکاناتی است که فقط در نسخه پلاس شاهین می‌توان دریافت کرد.

این خودرو می‌توانست برای راحتی و ایمنی سرنشینان به دوربین ۳۶۰ درجه، کیسه‌های هوای جانبی و پرده‌ای و سنسور باران نیز مجهز باشد، البته این تجهیزات قیمت را کمی بالاتر می‌برد.

قیمت شاهین پلاس در بازار

نمای عقب شاهین پلاس

سایپا هنوز قیمت شاهین پلاس را به طور رسمی اعلام نکرده، اما با توجه به قیمت شاهین G با موتور ۸ سوپاپ و گیربکس دستی، احتمال می‌رود که قیمت شاهین پلاس حداقل ۲۰ درصد گران‌تر باشد. استفاده از موتور جدید ۱۶ سوپاپ با استهلاک کمتر و دردسر نگهداری پایین‌تر، به همراه اضافه شدن بعضی آپشن‌ها، از دلایل این اختلاف قیمت خواهد بود. همچنین انتظار داریم که قیمت شاهین پلاس اتوماتیک هم در محدوده قیمتی پایین‌تر از تارا اتوماتیک قرار بگیرد.

همان‌طور که متوجه شدید مهمترین رقیب شاهین پلاس در حال حاضر، خودروی تارا در نسخه‌های دستی و اتوماتیک خواهد بود و محصولاتی مثل دنا پلاس، جک J4 و فردا ۵۱۱ نیز می‌توانند رقیب محصول جدید سایپا محسوب شوند. با توجه به افزوده شدن امکانات جدید و مهم‌تر از آن استفاده از موتور قوی‌تر در این خودرو، به نظر ما شاهین پلاس اگر با قیمت منطقی روانه بازار شود، می‌تواند جایگاه مهمی در کلاس خودروهای پرفروش داخلی برای خود فراهم کند و به اهدافی که سایپا برای آن تعیین کرده است، برسد.

هرچند باید دید شرایط بازار، به‌ویژه در زمینه واردات خودرو به کدام سمت‌وسو می‌رود. اگر محصولات وارداتی صفر کیلومتر و همچنین خودروهای کارکرده خارجی وارد بازار شوند، آن وقت کار برای تولیداتی مثل شاهین پلاس و تارا بسیار سخت‌تر از گذشته خواهد شد. اما اگر بازار همچنان حالت انحصاری داشته باشد، قطعا شاهین پلاس و تارا جزو مهم‌ترین و پرفروش‌ترین سدان‌های بازار خودرو کشور خواهند بود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: تیم تولید محتوای خودرو45 / عکاس: میلاد قزللو

[ad_2]

Source link

1 دیدگاه در “مشخصات فنی شاهین پلاس | خودرو45

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *