دسته‌بندی نشده

از امیدواری تا توقف موقت واردات خودرو کارکرده

[ad_1]

در اوج امیدواری‌ها به آزادسازی واردات خودرو، بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای ناگهانی، فرآیند اجرایی آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده را متوقف کرد. دلایل این توقف، به گفته بانک مرکزی، ضرورت ایجاد سازوکارهای دقیق برای احراز و تایید منشاء ارز و همچنین تنظیم ضوابط مربوط به افتتاح حساب‌های ارزی بوده است.

به گزارش مجله ماشین، پس از ماه‌ها انتظار و انتشار اخبار ضد و نقیض، سرانجام در تیر ماه ۱۴۰۳، هیئت دولت با تصویب آیین‌نامه‌ای ( دانلود آیین نامه واردات خودرو کارکرده )، راه را برای واردات خودروهای کارکرده به کشور هموار کرد. این خبر خوشحالی بسیاری از متقاضیان خودرو را به دنبال داشت و امیدها را برای کاهش قیمت‌ها و افزایش تنوع در بازار خودرو زنده کرد.

بر اساس این آیین‌نامه، خودروهای وارداتی باید دارای استانداردهای روز اروپا بوده و عمر آنها بیش از ۳ سال و کمتر از ۵ سال باشد. همچنین، ارز مورد نیاز برای واردات باید از منابع مشخصی مانند درآمدهای صادراتی یا سرمایه گذاری خارجی تامین شود. علاوه بر این، واردات خودروهای با حجم موتور بالا و فرمان راست همچنان ممنوع است.

اما شادی خریداران خودرو چندان دوامی نیاورد. به فاصله کوتاهی پس از تصویب آیین‌نامه، بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای، اجرای این آیین‌نامه را تا اطلاع ثانوی متوقف کرد. دلیل این توقف، نیاز به تدوین ضوابط دقیق‌تر برای احراز و تایید منشا ارز اعلام شد.

توقف اجرای آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، ابهامات زیادی را در ذهن فعالان بازار و خریداران خودرو ایجاد کرده است.  برخی معتقدند که بانک مرکزی به دنبال ایجاد سازوکارهای دقیق‌تری برای جلوگیری از ورود خودروهای قاچاق و شفاف‌سازی فرآیند واردات است.

در حال حاضر، آینده بازار خودروهای وارداتی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با توجه به اهمیت این موضوع برای اقتصاد کشور و رضایت‌مندی مردم، انتظار می‌رود که مسئولان هرچه سریع‌تر نسبت به رفع مشکلات موجود و از سرگیری روند واردات خودرو اقدام کنند.