دسته‌بندی نشده

مشخصات فنی کی ام سی T9 (جک T9)

[ad_1]

کمپانی جک برای رقابت با پیکاپ‌های بزرگ آمریکایی و ژاپنی، محصول جدیدی را به لیست تولیدات خود اضافه کرده است. این خودرو از لحاظ ابعاد از جک T8 بزرگتر است و در بازارهای جهانی با عنوان T9 یا جک هانتر شناخته می‌شود. جک T9 نسبت به کی ام سی T8 چهره عضلانی‌تری دارد و می‌خواهد خود را در بازارهای مختلف نظیر روسیه، استرالیا، آفریقای جنوبی و…، به جای وانت‌های گران‌قیمت آمریکایی جا بیندازد.

کرمان موتور برای رقابت با محصول جدید گروه بهمن یعنی پیکاپ بهمن G9 پیکاپ جک تی۹ را با نام KMC T9 در ایران مونتاژ می‌کند و به فروش می‌رساند. کی ام سی T9 روی همان پلتفرم کی ام سی T8 ساخته شده و از موتور یکسان با هم‌خانواده رده‌پایین خود بهره می‌برد. در این خودرو کمی و کاستی‌های T8 رفع شده و T9 به‌عنوان پیکاپی مدرن‌تر، قوی‌تر و لوکس‌تر به بازار آمده است.

مزایا و معایب

+ طراحی ظاهری مشابه پیکاپ‌های آمریکایی

+ کابین باکیفیت و جادار

+ قابلیت حمل بار سنگین

+ قابلیت آفرود مناسب

+ امکانات بیشتر از کی ام سی T8

– کیفیت کمتر از رقبای آمریکایی و ژاپنی

مشخصات فنی

اگرچه کمپانی JAC پیشرانه‌های مختلف بنزینی، دیزل و برقی را در فهرست مشخصات فنی کی ام سی T9 قرار داده، اما جز نسخه بنزینی کرمان موتور هیچ مدل دیگری از جک T9 را وارد بازار ایران نکرده است. پیکاپ T9 از همان پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو بهره می‌برد که زیر کاپوت کی ام سی T8 نیز به کار رفته بود. البته با تغییراتی که روی این پیشرانه انجام شده، قدرت و گشتاور بیشتری تولید می‌کند.

یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ بنزینی در مشخصات فنی کی ام سی T9 به چشم می‌خورد که که قدرت و گشتاوری برابر با ۲۲۱ اسب بخار و ۳۹۰ نیوتن.متر تولید می‌کند. این خروجی ۴۷ اسب بخار و ۱۰۰ نیوتن.متر بیشتر از مشخصات فنی کی ام سی T8 است. برای انتقال قدرت به چرخ‌ها نیز از گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته ZF و ترانسفرکیس جلو به همراه دیفرانسیل عقب کمک گرفته شده است. بدین ترتیب یکی از معایب T8 که استفاده از جعبه دنده دستی بود، در پیکاپ جدید کرمان موتور برطرف شده است. این پیکاپ آفرودر چهارچرخ محرک در حالت استاندارد نیرو را به چرخ‌های عقب می‌فرستد، اما راننده می‌تواند چرخ‌های جلو را نیز در حالت 4H و 4L به جمع محور‌های محرک اضافه کند. قفل اتوماتیک دیفرانسیل عقب نیز راهکار دیگر جک T9 برای بهبود قابلیت بیراهه‌نوردی محسوب می‌شود.

در مورد تجربه رانندگی با کی ام سی T9 باید بدانید که به دلیل نوع طراحی بدنه، به‌ویژه طول سپر جلو و ارتفاع خودرو از سطح زمین، زوایای حمله ۲۷ درجه و فرار ۲۳ درجه و شیب‌نوردی ۳۰ درجه فراهم شده تا در مسیرهای آفرود عملکرد بهتری ارایه دهد. سیستم تعلیق خودرو کمی خشک است، اما سفتی آن زیاد آزاردهنده نیست. شما با این خودرو می‌توانید تا ۳.۵ تن بار را یدک بکشید و ۱۰۰۰ کیلوگرم لوازم و وسایل سنگین را در قسمت بار جای دهید. قفل دیفرانسیل عقب هم در مسیرهای ناهموار به کمک سیستم چهار چرخ محرک آمده و خودرو را از چاله‌ها و ناهمواری‌ها بیرون می‌کشد.

گیربکس ۸ سرعته ZF که روی نسخه مونتاژی کرمان موتور نصب شده است، کار خود را به نحو عالی انجام می‌دهد. این جعبه دنده هماهنگی مناسبی با پیشرانه دارد و ضرایب آن به طرز دقیق و متناسبی انتخاب شده‌اند. محیط جادار کابین فضای راحتی برای سرنشینان ایجاد کرده و فرم ارگونومیک صندلی‌ها نیز حمایت قابل قبولی از بدن سرنشین در ناهمواری‌های مسیرهای آفرودی و دیگر جاده‌ها به عمل می‌آورد.

با این حال اگر با سرعت و شتاب بالا وارد پیچ‌های تند شوید، احتمال وقوع بیش فرمانی و انحراف قسمت عقب خودرو تا حدی وجود دارد. اما در شرایط معمولی KMC T9 از لحاظ هندلینگ و پایداری، رانندگی اطمینان‌بخش و مناسبی را ارائه می‌دهد.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ها

طول ۵۳۳۰ میلیمتر
عرض ۱۹۶۵ میلیمتر
ارتفاع ۱۸۸۰ میلیمتر
فاصله محورها ۳۱۱۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۹۷۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
وزن بار قابل حمل ۱۰۰۰ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت ۷۴ لیتر
قطر رینگ ۱۸ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی کی ام سی T9

اگرچه به دلیل کاربرد عدد ۹ در نام کی ام سی تی ۹ انتظار می‌رود با خودرو بزرگ‌تری از پیکاپ قبلی کرمان موتور، یعنی T8 مواجه شوید، اما این‌طور نیست. چرا که T9 روی همان پلتفرم کی ام سی تی ۸ ساخته شده و ازاین‌رو ابعاد و اندازه یکسانی دارد. اما، طراحی ظاهری مدرن‌تر و جدیدتر است و با خودرویی خوش بر و روتر روبه‌رو هستیم.

خودروساز چینی برای جک T9 مدل ۲۰۲۳ دو نوع جلوپنجره جدید طراحی کرده. اولین جلوپنجره که دارای میله‌های عمودی است، برای نسخه‌های توربودیزل و برقی آماده شده تا در بازارهایی مثل استرالیا و آفریقای جنوبی به فروش برسد. اما نمونه‌ای که کی ام سی T9 با آن به ایران آمده است، جلوپنجره مشبک بزرگی به رنگ مشکی است که بخش زیادی از نمای جلو را به پر می‌کند. قاب طوسی رنگ دور چراغ‌ها و جلوپنجره مشابه جلوپنجره داینامیک میتسوبیشی به نظر می‌رسد با این تفاوت که به رنگ کرومی نیست و همان رنگ طوسی یا تیره برای این قاب انتخاب شده است.

چراغ‌ها به‌صورت جداگانه طراحی شده و نوار دی‌لایت در بالا به همراه چراغ‌های اصلی در دو طرف سپر خودنمایی می‌کند.

در کاپوت و ناحیه جانبی بدنه فرم حجیمی به خود گرفته تا چهره عضلانی و مشابه با محصولات آمریکایی برای این پیکاپ بزرگ به وجود آورد. در نمای جانبی از فلاپ‌های مشکی‌رنگ به منظور حجیم‌تر جلوه دادن قوس گلگیرها استفاده شده است. نمای عقب خودرو نیز طراحی متعادل و مناسبی دارد و رول کیج نصب‌شده، ضمن افزایش قابلیت حمل بار، نمای جالبی به فرم کلی بدنه جک T9 می‌بخشد.

در مجموع، ظاهر کی ام سی T9 به عنوان یک پیکاپ بزرگ، هم مقداری لوکس به نظر می‌رسد و هم قابلیت‌های موردنظر آفرودسواران را به خوبی ارائه می دهد.

طراحی داخلی

کابین کی ام سی T9

نمای داخلی کی ام سی T9 به وضوح از محصولات آمریکایی نظیر فورد F-150 الگوبرداری شده، اما این الگوبرداری خیلی به چشم نمی‌آید و نمی‌توان ایراد چندانی به آن گرفت. طرح کلی داشبرد متناسب با روحیات رانندگان و سرنشینان چنین خودروهای بزرگ آفرودی ترسیم شده و حالتی هندسی و مردانه دارد.

نمایشگر بزرگ عمودی در قسمت میانی داشبرد بخش زیادی از تنظیمات و کنترل‌گرها را درون خود جا داده تا تعداد دکمه‌های کابین به حداقل برسد. تونل بزرگ جعبه دنده نیز با یک کنسول حجیم پوشش داده شده تا فضایی لوکس بین صندلی‌های جلو ایجاد شود.

طراحی اهرم تعویض دنده در نوع خود جذاب و سطح بالا به نظر می‌رسد و صفحه کلاستر دیجیتال نیز از دیگر ویژگی‌های تکنولوژیک این خودرو به شمار می‌رود.

غربیلک فرمان دوشاخه نیز طراحی جذابی دارد و حس قاطعیت و قدرت را در دستان راننده تا حدودی به وجود می‌آورد. فضای کابین کافی است و افراد حاضر در صندلی‌های عقب هم راحتی دلنشینی را تجربه خواهند کرد.

متریال به‌کاررفته در کابین خودرو مرغوب به نظر می‌رسد و از این نظر انتقاد چندانی به جک تی۹ وارد نیست. البته باید دید که کی ام سی T9 درنهایت با چه کیفیتی در ایران عرضه می‌شود تا آن وقت بتوان به طور دقیق در مورد کیفیت متریال این خودرو اظهار نظر کرد.

آپشن ها و امکانات

همان‌طور که پیکاپ کی ام سی t9 طراحی ظاهری و داخلی جدیدتر و بهتری از t8 دارد، در بحث آپشن‌ها و امکانات نیز سطح بالاتری را در اختیار کاربران می‌گذارد.

کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، ترمز کمکی، دی لایت، اتولایت، دوربین عقب، ورود و استارت بدون کلید و آینه بغل برقی امکاناتی است که هم در کی ام سی T8 وجود دارد و هم در کی ام سی T9.

آپشن‌هایی که در کی ام سی T9 به کار رفته و در T8 نبود عبارتند از سنسور جلو، ترمز اضطراری، نمایشگر لمسی ۱۰.۴ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، ۶ کیسه هوا (سرنشینان جلو، جانبی و پرده‌ای)، تهویه اتوماتیک، صندلی‌های برقی جلو با گرمکن، کول باکس، سانروف، کلاستر دیجیتال و شارژر وایرلس.

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری ندارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو دارد
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین ندارد
رادار تصادف جلو ندارد
رادار تصادف عقب ندارد
ترمز ضدقفل دارد
توزیع نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتوهلد دارد
پدال شیفتر ندارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی ۱۰.۴ اینچ
ناوبری ندارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد
کیسه هوا ۶ عدد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو دارد
گرم‌کن صندلی جلو دارد
سردکن صندلی جلو ندارد
ماساژور صندلی جلو ندارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما ندارد
سانروف دارد

قیمت کی ام سی T9 در بازار

نمای عقب کی ام سی T9

از آنجایی که کی ام سی t9 طراحی ظاهری جدیدتر، پیشرانه قوی‌تر و سطح امکانات بیشتری از مدل قبلی پیدا کرده، قیمت بیشتری از t8 دارد. اگر JAC T9 از لحاظ کیفیت ساخت و قطعات در سطح قابل قبولی باشد، می‌تواند جانشین خوبی برای آفروردرهای سطح اول جهانی محسوب شود که فرصت حضور آنها در ایران فراهم نشده است. البته منظورمان این نیست که این خودرو از لحاظ کیفی در سطح آنها قرار دارد، بلکه با توجه به قیمت پایین‌تر و همچنین صادر نشدن مجوز ورود محصولات باکیفیت جهانی به بازار ایران، وانت‌هایی مثل کی ام سی T9 می‌توانند در نبود رقبای جهانی، توقعات مشتریان را تا حد زیادی برآورده سازد و به نیازهای ایشان پاسخ دهند.

مهم‌ترین رقبای جک T9 در بازار ایران فعلا بهمن G9 و فوتون تونلند G7 هستند که از لحاظ مشخصات فنی و امکانات تقریبا در یک سطح قرار دارند. برگ برنده در این رقابت از آن خودرویی است که قیمت مناسب‌تر و خدمات پس از فروش گسترده‌تری داشته باشد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور

[ad_2]

Source link

1 دیدگاه در “مشخصات فنی کی ام سی T9 (جک T9)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *